2 min

Fastighetsbolagens största utmaning är kundlöftet

Publicerad 20 juni 2022
Författare

"I dagens samhälle är vi vana att använda digitala kanaler direkt när en fråga uppstår, vi vill inte vänta in öppettider och ringa. "

Amy Andersson

Produktägare på Momentum Fastighet

När hyresgäster tycker till i AktivBos senaste undersökning är över 80 procent nöjda med servicen. Men efter pandemin har många ändrat sitt sätt att leva vilket ställer högre krav på fastighetsbolagens kommunikation.

I AktivBos rapport för 2017 listas faktorer som ”Förrådens säkerhet mot inbrott” och ”Få felet reparerat inom rimlig tid” som viktiga för hyresgästens upplevelse av god service. Nytt för i år är att det i stället är ”Kontakten med fastighetsbolaget” och ”Hur personalen håller sina löften” som driver servicen mest. 

Håll alltid vad du lovar  

Serviceindex som visar hyresgästernas totala serviceupplevelse låg på 81,6 procent för 2021 när den senaste mätningen genomfördes. Att felanmälan går snabbt anses inte längre avgörande för servicen, det är viktigare att hyresvärden håller sina löften. En garantitid på 24h eller 72h har därför ingen betydelse, menar de tillfrågade hyresgästerna. Som fastighetsbolag är den främsta utmaningen att hålla den garantitid som har utlovats. 

”Självklart vill man som hyresgäst få det man efterfrågar, men vi upplever att många fastighetsbolag ibland är rädda för att de ska göra hyresgästerna missnöjda”, skriver Aktivbo i rapporten. ”Istället för att säga nej ber man om att få återkomma. Det kan i värsta fall skapa förväntningar som leder till att kunden blir ännu mer missnöjd om den inte får ett positivt besked.”

När det kommer till kundlöftet hade Allmännyttan över 83 procent nöjda hyresgäster 2017, vid nästa mätning 2021 låg den siffran i stället på 81 procent. Även när det kommer till privata fastighetsägare går det att se en negativ trend. Där har resultatet gått från drygt 80 procent nöjda hyresgäster ner mot 79 procent. I exakt siffror innebär det en resultatminskning på 1,4 procentenheter. 

Pandemin har höjt förväntningarna på digitalisering 

Under covid-19 blev hemmakontor och videomöten en vardag för många. Riksdagen har till och med antagit en motion med namnet ”Lärdomar av den digitalisering som har skett under pandemin”. Fastighetsbranschen påverkades bland annat genom att bostadsbolag hade svårt att reparera fel i lägenheter på grund av smittorisk. Hyresgäster som tillbringade mer tid hemma började också använda sig av digitala tjänster i högre grad. Förväntningarna på en digitaliserad förvaltning ökade.  

 – Att kommunikation lyfts som en viktig fråga i AktivBos undersökning är ingen överraskning. I dagens samhälle är vi vana att använda digitala kanaler direkt när en fråga uppstår, vi vill inte vänta in öppettider och ringa, säger Amy Andersson som är produktägare på Momentum Fastighet. Vi arbetar ständigt med att utveckla produkter som ska underlätta för både fastighetsbolag och hyresgäster. Under året har vi bland annat lanserat Momentum CRM där hyresgästen kan ställa frågor, skicka in synpunkter och skapa ärenden. All kommunikation sker samlat och digitalt! 

 

Fotnot: AktivBo är ett datadrivet kunskaps- och plattformsföretag som samlar in data om fastighetsbranschen.

Mer från bloggen

Fastighetssystem 3 min

Fribo: Snabb implementering gav resultat

Idag, några år efter det snabba bytet till Momentum Fastighet, reflekterar Fribos vd Kjell-Ove Sethson över de positiva effekterna.

Läs mer
Energiuppföljning 3 min

Topbostäder berättar: Tre framgångsrika systembyten på kort tid

Ett byte av fastighetssystem kan kännas som en stor utmaning men med rätt strategi och samarbete skapar man förutsättningen för en smidig övergång. För Topbostäder i Gällivare, som på bara några få månader bytt ekonomi-, fastighets- och energisystem, har bytet blivit en erfarenhet som tagit verksamheten ett steg framåt och stärkt sammanhållningen bland medarbetarna. Ta del av Carina Roysons tankar, vd på Topbostäder.

Läs mer
Digitalisering 3 min

AI fortsätter accelerera – fastighetsbranschen halkar efter

För drygt ett år sen konstaterade vi att AI stod högt på agendan hos fastighetsägare och att företagen slogs om att vara först med att få ut nya tillämpningar. Nu visar en rapport att fastighetsbranschen halkat efter när det gäller AI-investeringar.

Läs mer
Fastighetssystem 3 min

Fribo: Snabb implementering gav resultat

Idag, några år efter det snabba bytet till Momentum Fastighet, reflekterar Fribos vd Kjell-Ove Sethson över de positiva effekterna.

Läs mer
Energiuppföljning 3 min

Topbostäder berättar: Tre framgångsrika systembyten på kort tid

Ett byte av fastighetssystem kan kännas som en stor utmaning men med rätt strategi och samarbete skapar man förutsättningen för en smidig övergång. För Topbostäder i Gällivare, som på bara några få månader bytt ekonomi-, fastighets- och energisystem, har bytet blivit en erfarenhet som tagit verksamheten ett steg framåt och stärkt sammanhållningen bland medarbetarna. Ta del av Carina Roysons tankar, vd på Topbostäder.

Läs mer
Digitalisering 3 min

AI fortsätter accelerera – fastighetsbranschen halkar efter

För drygt ett år sen konstaterade vi att AI stod högt på agendan hos fastighetsägare och att företagen slogs om att vara först med att få ut nya tillämpningar. Nu visar en rapport att fastighetsbranschen halkat efter när det gäller AI-investeringar.

Läs mer

Vill du veta mer?

Om du har frågor eller vill ha en genomgång av Momentum är du alltid välkommen att höra av dig.