2 min

Fastighetsbolagens största utmaning är kundlöftet

Publicerad 20 juni 2022
Författare

"I dagens samhälle är vi vana att använda digitala kanaler direkt när en fråga uppstår, vi vill inte vänta in öppettider och ringa. "

Amy Andersson

Produktägare på Momentum Fastighet

När hyresgäster tycker till i AktivBos senaste undersökning är över 80 procent nöjda med servicen. Men efter pandemin har många ändrat sitt sätt att leva vilket ställer högre krav på fastighetsbolagens kommunikation.

I AktivBos rapport för 2017 listas faktorer som ”Förrådens säkerhet mot inbrott” och ”Få felet reparerat inom rimlig tid” som viktiga för hyresgästens upplevelse av god service. Nytt för i år är att det i stället är ”Kontakten med fastighetsbolaget” och ”Hur personalen håller sina löften” som driver servicen mest. 

Håll alltid vad du lovar  

Serviceindex som visar hyresgästernas totala serviceupplevelse låg på 81,6 procent för 2021 när den senaste mätningen genomfördes. Att felanmälan går snabbt anses inte längre avgörande för servicen, det är viktigare att hyresvärden håller sina löften. En garantitid på 24h eller 72h har därför ingen betydelse, menar de tillfrågade hyresgästerna. Som fastighetsbolag är den främsta utmaningen att hålla den garantitid som har utlovats. 

”Självklart vill man som hyresgäst få det man efterfrågar, men vi upplever att många fastighetsbolag ibland är rädda för att de ska göra hyresgästerna missnöjda”, skriver Aktivbo i rapporten. ”Istället för att säga nej ber man om att få återkomma. Det kan i värsta fall skapa förväntningar som leder till att kunden blir ännu mer missnöjd om den inte får ett positivt besked.”

När det kommer till kundlöftet hade Allmännyttan över 83 procent nöjda hyresgäster 2017, vid nästa mätning 2021 låg den siffran i stället på 81 procent. Även när det kommer till privata fastighetsägare går det att se en negativ trend. Där har resultatet gått från drygt 80 procent nöjda hyresgäster ner mot 79 procent. I exakt siffror innebär det en resultatminskning på 1,4 procentenheter. 

Pandemin har höjt förväntningarna på digitalisering 

Under covid-19 blev hemmakontor och videomöten en vardag för många. Riksdagen har till och med antagit en motion med namnet ”Lärdomar av den digitalisering som har skett under pandemin”. Fastighetsbranschen påverkades bland annat genom att bostadsbolag hade svårt att reparera fel i lägenheter på grund av smittorisk. Hyresgäster som tillbringade mer tid hemma började också använda sig av digitala tjänster i högre grad. Förväntningarna på en digitaliserad förvaltning ökade.  

 – Att kommunikation lyfts som en viktig fråga i AktivBos undersökning är ingen överraskning. I dagens samhälle är vi vana att använda digitala kanaler direkt när en fråga uppstår, vi vill inte vänta in öppettider och ringa, säger Amy Andersson som är produktägare på Momentum Fastighet. Vi arbetar ständigt med att utveckla produkter som ska underlätta för både fastighetsbolag och hyresgäster. Under året har vi bland annat lanserat Momentum CRM där hyresgästen kan ställa frågor, skicka in synpunkter och skapa ärenden. All kommunikation sker samlat och digitalt! 

 

Fotnot: AktivBo är ett datadrivet kunskaps- och plattformsföretag som samlar in data om fastighetsbranschen.

Vänligen acceptera statistik-cookies för att se den här videon.

Mer från bloggen

Press 1 min

Momentum finalist till Årets SaaS-företag 2025

Momentum, ett svenskt proptechbolag som utvecklar digitala system för fastighetsförvaltning och energiuppföljning, har blivit nominerat till priset Årets SaaS-företag 2025. Nomineringen meddelades i samband med Breakits granskning av Sveriges ledande SaaS‑aktörer, där vi är ett av fem bolag som gått till final.

Läs mer
Press 2 min

Momentum stärker ledningsteamet, rekryterar CFO från ledande SaaS-bolag

Vi välkomnar Erik Nordqvist som ny Chief Financial Officer – med erfarenhet från Klarna, Netigate och Lexly.

Läs mer
Press 1 min

Momentum Software stärker sin position som proptech-ledare

Välkomnar Maria Sabbah som ny CMO och attraherar talanger från impactbolag. Momentum Software, ett ledande svenskt proptechbolag som utvecklar molnbaserade system för fastighetsförvaltning och energiuppföljning, är glada att meddela att Maria Sabbah tillträder som ny Chief Marketing Officer.

Läs mer
Press 1 min

Momentum finalist till Årets SaaS-företag 2025

Momentum, ett svenskt proptechbolag som utvecklar digitala system för fastighetsförvaltning och energiuppföljning, har blivit nominerat till priset Årets SaaS-företag 2025. Nomineringen meddelades i samband med Breakits granskning av Sveriges ledande SaaS‑aktörer, där vi är ett av fem bolag som gått till final.

Läs mer
Press 2 min

Momentum stärker ledningsteamet, rekryterar CFO från ledande SaaS-bolag

Vi välkomnar Erik Nordqvist som ny Chief Financial Officer – med erfarenhet från Klarna, Netigate och Lexly.

Läs mer
Press 1 min

Momentum Software stärker sin position som proptech-ledare

Välkomnar Maria Sabbah som ny CMO och attraherar talanger från impactbolag. Momentum Software, ett ledande svenskt proptechbolag som utvecklar molnbaserade system för fastighetsförvaltning och energiuppföljning, är glada att meddela att Maria Sabbah tillträder som ny Chief Marketing Officer.

Läs mer

Vill du veta mer?

Om du har frågor eller vill ha en genomgång av Momentum är du alltid välkommen att höra av dig.