Att uppgradera till Momentum Fastighet
Hur går en uppgradering till?
Det är enkelt att uppgradera till Momentum Fastighet.
Vår införandemodell ger dig som fastighetsägare stort inflytande över både import av data och hur snabbt ni vill komma igång. Några av fördelarna med vår modell är att
- Vi gjort systemet så startklart som möjligt genom att plattformen levereras med standardkonfiguration som bygger på best practice.
- Momentum Fastighet har paketerade tjänster för bland annat tryckeri (inklusive efaktura, Peppol och Kivra), operatör, kreditkontroll och signering/verifiering vilket minskar komplexiteten i införandet.
- Ni får tillgång till Momentum Fastighet direkt vid projektstart vilket gör att ni från start kan börja lära er hur allt fungerar.
När projektet är klart tar vår customer success över för att se till att ni kommer igång med att använda plattformen optimalt.
Vad får vi med från gamla systemet när det gäller exempelvis underhåll, ordrar mm?
Det första som sker i införandemodellen är att vi ska genomföra en grundimport av data till Momentum Fastighet.
Under grundimporten kommer ni att exportera data till Excel med hjälp av exportfunktioner i Xpand. Efter detta kvalitetssäkrar ni ert data och lägger in det i våra importmallar. Utifrån ert underlag importerar vi sedan data till Momentum Fastighet. Detta betyder att ni har full kontroll över vilken data som ni väljer att ta över och det är en stor möjlighet att säkerställa god datakvalité.
Importmallarna är designade för att vara enkla att använda och fylla i. De täcker grundläggande data för fast struktur (bolag, bostadsområden, fastigheter, byggnader, trapphus, tvättstugor, hyresobjekt) samt dynamisk struktur (underhåll, avtal, kunder).
Vi rekommenderar att avvakta med att importera historik och data som inte används dagligen eftersom det minskar komplexiteten och gör det enklare att komma igång. Skulle ni ha data som inte täcks av våra importmallar så är det något vi kan titta på efter uppgraderingen under customer success.
Hur mycket tid behöver vår personal sätta av?
Detta är generellt svårt att svara på eftersom er insats till stor utsträckning beror på till exempel storleken på ert bolag, er personals förkunskaper och datakvalité. Modellen för uppgraderingen är två månader i sin utgångspunkt och beroende på fas varierar er projektgrupps insats. Vi rekommenderar att ni har en projektgrupp som består av en projektledare samt en projektdeltagare per område hyresadministration, teknisk förvaltning samt uthyrning/mina sidor.
Projektledaren bör avsätta upp till 80% av sin arbetstid under grundimporten för att ha god tid att exportera, städa och sammanställa data i våra importmallar. Denna del av modellen är ca 3 veckor lång i sin utgångspunkt.
Projektdeltagarna bör avsätta lite eller ingen tid under grundimporten men sedan upp till 80% av sin arbetstid under fasen för att validera och komplettera standarduppsättningen. Denna del av modellen är ca 3-4 veckor lång i sin utgångspunkt.
Hur snabbt kan vi komma igång och uppgradera till Momentum?
Så snart ni ert avtal är underskrivet kommer vi att kontakta er för att planera in projektstart.