11 december, 2020


Möt Rusmir Crnojevic, produktägare på Momentum

I det här inlägget får vi möjligheten att höra Rusmir Crnojevics tankar om sin erfarenhet av att jobba på Momentum, vad en produktägare egentligen gör och varför kanske ​även du bör söka dig till Momentum.

Hej Rusmir!  

Berätta lite om dig själv. 

Hej, vad trevligt att få bli intervjuad! Jag är produktägare för fastighetssystemet Momentum PM5. När det inte är pandemi som nu, arbetar jag från vårt kontor i Malmö och har idag varit på Momentum i snart fyra år. Jag är i grunden utbildad till ingenjör inom datateknik och innan jag började här arbetade jag med produktutveckling i logistikbranschen.  

Vad gör en produktägare?  

Min roll som produktägare innebär främst att försöka förstå våra kunders vardag och deras behov för att  effektivisera och förenkla deras arbete. I praktiken innebär det att jag ansvarar för utvecklingsplanen av fastighetssystemet PM5 där jag ser till att kravställa och prioritera det arbete som ska utföras. Det känns meningsfullt och roligt att gå till jobbet varje dag med målsättningen att göra vardagen lite lättare för alla våra kunder och deras hyresgäster.

Det känns meningsfullt och roligt att gå till jobbet varje dag med målsättningen att göra vardagen lite lättare för alla våra kunder.

Hur ser en vanlig dag ut för dig som produktägare? 

Jag har inga sådana dagar, haha! 

Du började som verksamhetskonsult och är idag produktägare, hur har dina tidigare erfarenheter präglat ditt arbete idag? 

I min roll som konsult fick jag möjligheten att arbeta med och nära kunderna vilket har gett mig en förståelse för hur deras verksamheter ser ut och hur de arbetar i vårt system. Som produktägare är det viktigt att förstå vad kunden förväntar sig och vilka faktiska behov som finns. Det finns alltid utrymme och behov av att fördjupa förståelsen och det innebär att jag även nu har tät kontakt med kunderna.

Vi lever i dagsläget mitt i en pandemi, hur har det påverkat din vardag? 

Jag är väldigt tacksam över att vara i den här branschen i en tid då många andra branscher, bolag och anställda möter stora utmaningar. Generellt har pandemin inte haft några större negativa konsekvenser på verksamheten. Vi arbetar såklart hemifrån och följer folkhälsomyndighetens rekommendationer, men för mig och mitt team är förändringen av det dagliga arbetet inte jättestor. Vi sitter vanligtvis utspridda på olika kontor runt om i landet, så vi var redan innan pandemin vana att kommunicera via videosamtal och digitala plattformar. Men det är klart att man saknar att träffa kollegorna fysiskt på kontoret i sin vardag.

Vad uppskattar du mest med att jobba på Momentum? 

Att det finns en öppen och inkluderande företagskultur där man ges utrymme att ta plats. Har man idéer eller ambitioner och vill ta nya initiativ bemöts man alltid på ett positivt sätt. Man får både förtroende och ansvar. För att det ska fungera i praktiken krävs chefer som har hög tillit och anställda med proaktiv inställning, vilket jag tycker beskriver bra hur vi har det på Momentum. Det har resulterat i en arbetsplats som skapar innovationstillfällen och där man får möjlighet att jobba med det man brinner för. 

Jag kan även nämna att jag har väldigt inspirerande kollegor runt omkring mig som hjälper både mig och andra att utvecklas och växa. Vi har ett väldigt fint samarbete och högt i tak, vilket är väldigt roligt. 

Sist men inte minst, varför ska man söka sig till Momentum? 

Gillar man högt tempo, ansvar och att få jobba med moderna produkter är Momentum rätt arbetsgivare att söka sig till. Sedan får man gärna tycka om att ta ägarskap över sitt arbete. Det finns självklart alltid hjälp, vägledning och information att få, men det är viktigt att man har ett eget intresse och engagemang för att forma sin roll och bidra till verksamheten.



Gillar man högt tempo, ansvar och att få jobba med moderna produkter är Momentum rätt arbetsgivare att söka sig till.